SRP-trappen
Flerfaglige opgaver og forløb på STX
Her kan du orientere dig i alle de forløb i løbet af dine tre år, der leder frem mod SRP. Det er det, vi kalder SRP-trappen. Forløbene er tænkt ind i en samlet progression, hvor du møder forskellige fag og træner forskellige kompetencer mens du bliver dygtigere til at arbejde fagligt i dybden og formidle din faglighed. Og så er du klar til SRP.
NV
Naturvidenskabeligt grundforløb, NV, er dit første forløb i SRP-trappen. Her møder du de naturvidenskabelige fag i et flerfagligt samarbejde. Du træner at arbejde flerfagligt og du arbejder med fagenes metoder. Dit forløb afsluttes med en intern prøve.
Læs mere her og hent dit feedback-ark her
DHO
DHO er dansk-historieopgave, som du arbejder med i slutningen af 1.g Formålet er at træne dig i at skrive en større, flerfaglig opgave og at gå til en mundtlig prøve ud fra din opgave.
Du bliver undervist i et fælles emne i dansk og historie. Opgavens faglige indhold ligger i forlængelse af dette emne. Du får en flerfaglig opgave, som du skal besvare skriftligt.
Opgaven fylder 6-8 sider, hvis du skriver alene, 10-12 sider, hvis I skriver 2 sammen og 13-15 sider, hvis I skriver 3 sammen.
I eksamensperioden skal du til en mundtlig prøve, hvor du fremlægger din opgave, du har en uddybende faglig dialog med dine lærere og du får feedback, som du skal bruge videre i dine forløb frem mod SRP.
Du skal i DHO træne følgende elementer:
- Metode fra begge fag
- Faglig skrivning, herunder anvendelse af citater, henvisninger, figurer mv (formalia)
- Evnen til kritisk og reflekteret at finde, udvælge, anvende og vurdere forskelligt materiale
- Tekstlæsning i historisk sammenhæng
- Faglig formidling
Du får en karakter til den mundtlige prøve, som er en helhed af den skriftlige og den mundtlige præstation.
SRO
SRO står for 'større skriftlige opgave' og er din store flerfaglige opgave i 2.g.
Du skriver SRO i et mindst et studieretningsfag kombineret med et andet fag. Det er dine lærere, der vælger fagkombinationer og emne for din SRO.
Du bliver undervist i et fælles emne frem mod din SRO. Du skriver en opgave på baggrund af emnet og ud fra en opgaveformulering, du får af dine lærere.
Opgaven fylder 6-8 sider.
Læs under opgavens afsnit, hvad opgaven skal indeholde.
Efter du har afleveret din SRO og du har fået feedback fra dine lærere, skal du til en mundtlig prøve i din SRO.
Du skal i din skriftlige SRO træne følgende elementer:
- Opgaveformulering
- At formidle din faglige viden i en skriftlig opgave - akademisk skrivning
- At holde fokus og besvare en stillet opgave
- At opfylde formalia
Du skal i den mundtlige prøve træne følgende elementer:
- At strukturere et oplæg
- At inddrage metode og basal videnskabsteori
- At indgå i en mundtlig dialog om din opgave
Du får i forbindelse med den mundtlige prøve en samlet karakter for både den skriftlige og den mundtlige præstation.
Hvad er viden?
Forløbet hænger sammen med SRO. I dette forløb skal du lave nogle videnskabsteoretiske refleksioner og du skal arbejde med den metodiske del af din SRO. Forløbet varer to dage.
I forløbet skal du træne disse kompetencer:
- Metode
- Basal videnskabsteori
- Mundtligt oplæg
Første dag skal du arbejde selvstændigt med refleksioner over hvad viden er, og hvordan man kommer frem til det: Hvordan undersøger man en problemstilling i dit SRO fag? Du skal lave et undersøgelsesdesign, som du fremlægger for andre.
Anden dag skal du arbejde med de konkrete metoder, der ligger til grund for din SRO. De overvejelser skal du kunne inddrage i dit mundtlige oplæg til din SRO-fremlæggelse.
Det handler om at træne væsentlige kompetencer frem mod SRP i 3.g.
Sprog og verden
Sprog og verden er et forløb i 2.g. Forløbet tager udgangspunkt i dit 2.fremmedsprog i samarbejde med et andet fag fra din fagrække.
Det er dine lærere, der udbyder fagkombinationer og emne. Er dit 2.fremmedsprog et sprog med flere hold, er der forskellige emner, som du kan vælge mellem. Er der kun et hold i dit fremmedsprog - italiensk og kinesisk - så får du det emne, de udbyder.
Formål med forløbet er:
- At du får arbejdet med dit sprog i samarbejde med et andet fag.
- At du får trænet metode, opgaveformulering, materialesøgning samt at arbejde med procespapiret frem mod SRP
Du skal arbejde i tre dage med emnet, hvor du får faglig undervisning og skal arbejde selvstændigt med et mini-projekt. Til sidst skal du lave en præsentation. Du arbejder i en gruppe.
Du kan læse mere om forløbet i dette dokument
SRP kick off
SRP kick off er dit forløb i 3.g. Formålet med forløbet er to ting:
- At træne processen omkring en større opgave; valg af fag, vejledning, afgrænsning af emne og materialesøgning samt at arbejde selvstændigt og benytte skolens arbejdsværksteder.
- At afprøve fag og emne før dit endelig valg til SRP
Det er derfor, vi kalder det en 'kick off': Du kommer godt i gang og får et rigtigt godt grundlag for din SRP. Du kan i kick off'en vælge det, du måske gerne vil arbejde med til din SRP og afprøve, om fag og emne fungerer. Viser det sig, at du har valgt rigtigt, er du gennem kick off'en kommet rigtigt godt i gang. Og viser det sig, at du har valgt forkert, har du rigtigt godt udgangspunkt for at vælge rigtigt til SRP.
Til kick off skal du vælge to fag. Det er efter de helt samme regler som til SRP. Der er to kriterier, der skal opfyldes:
- Du skal have et fag på A-niveau
- Du skal have et studieretningsfag
Hvis du vælger et studieretningsfag på A-niveau, har du opfyldt begge kriterier, og du har frit valg på det andet fag.
I kick off'en modtager du vejledning i begge de valgte fag, du får afgrænset dit emne og du får søgt materiale. Du træner at lave en opgaveformulering - og måske når du også at begynde at svare på din opgaveformulering. Metode og videnskabsteori bliver du undervist i. Alt det arbejde præsenterer du i arbejdsarket, som du afleverer forud for din mundtlige fremlæggelse af dit arbejde.
Den mundtlige fremlæggelse handler om at prøve at præsentere et emne og dit arbejde og om at få feedback på, hvad dine muligheder og udfordringer er i forhold til din SRP.
Gode links til din kick off
Vigtige dokumenter til din SRP kick off
SRP
Studieretningsprojektet skrives i foråret i 3.g og er en opgave, hvor du arbejder selvstændigt med at fordybe dig i en faglig problemstilling inden for et selvvalgt område.
Du vælger et emne og to fag, du vil skrive inden for. Du får tildelt to vejledere, som hjælper dig med at vælge fokus, finde materiale, fagligt stof og at du arbejder med fagets metoder. Du skal udfylde en problemformulering, som er grundlaget for at dine vejledere kan udforme en opgaveformulering.
Studieretningsprojektet skrives som hovedregel i to fag, hvoraf mindst et fag er på A-niveau og mindst et fag er et studieretningsfag.
Der gives undtagelsesvist mulighed for, at studieretningsprojektet kan skrives i kun ét fag på A-niveau, hvis det valgte område og den faglige problemstilling egner sig bedst til et enkeltfagligt projekt. Det skal du drøfte med din vejleder.
Opgaven har et omfang på 15-20 sider.
SRP består af to delprøver:
- Den skriftlige opgave
- Den mundtlige årsprøve/eksamen
Den mundtlige årsprøve/eksamen består igen af to dele:
- Oplæg om opgaven:
I oplægget skal du præsentere opgavens centrale problemstillinger, de vigtigste konklusioner og hvilke metoder, du har anvendt for at nå frem til disse konklusioner - Samtale om opgaven:
Herefter foregår resten af årsprøven som en samtale om opgaven. Du må gerne komme med forslag om, hvad I kan tale om, men vær forberedt på, at dine vejleder(e) (og censor) også vil stille uddybende spørgsmål til dit oplæg og opgaven.
Ved det skriftlige produkt lægges vægt på:
- Om du har besvaret opgaveformuleringen
- Om du har foretaget relevant udvælgelse, anvendelse og kombination af viden og metoder fra de indgående fag
- Om du viser faglig indsigt og fordybelse ved at beherske de faglige mål, og at du sætter dig ind i nyt fagområde
- Din anvendelse af relevant materiale
- Din faglige formidling og fremstilling, herunder formalia
Ved den mundtlige prøve lægges vægt på:
- Den mundtlige præsentation af projektet og dets vigtigste konklusioner
- Faglig indsigt og fordybelse i den faglige dialog samt kombination af viden fra indgående fag.
- Din evne til at foretage metodiske, tværfaglige og basale videnskabsteoretiske overvejelser i forbindelse med projekter og valg af indgående fag, herunder argumentation for eventuelt valg af ét fag.
Bedømmelsen
Bedømmelsen er en vurdering af, i hvilken grad din præstation opfylder de faglige mål, som angivet under “Faglige mål”
Der gives én karakter ud fra en helhedsvurdering af din præstation omfattende det skriftlige produkt og din mundtlige præstation.
(Citat fra Læreplanen i SRP 2017, find den her)
Metode og basal videnskabsteori
I forbindelse med din SRP skal du kunne gøre dig overvejelser over, den måde, du har arbejdet på. Det er din metode. Du skal desuden kunne gøre dig overvejelser over, hvad der særligt kendetegner metoden, hvad dens muligheder og begrænsninger er samt hvor sikker den viden du har opnået er. Det er videnskabsteori.
Metode og videnskabsteori
Metodebegrebet
I denne video bliver du introduceret til forskellen mellem metodeovervejelser og videnskabsteoretiske overvejelser. Derudover viser videoen eksempler på, hvordan du kan strukturere dine metodeovervejelser til dit mundtlige forsvar af din SRO/SRP.
Sandhedsbegreber
Denne video er primært relevant for dine videnskabsteoretiske overvejelser i forbindelse med din SRO/SRP. Du præsenteres for tre forskellige sandhedsbegreber, og du får eksempler på, hvordan du kan bruge sandhedsbegreberne til at overveje, hvor stærke konklusioner du kan drage på baggrund af dit arbejde. Du bør lave metodeovervejelser i dit mundtlige forsvar, før du bruger begreberne i denne video.
Empiri og sandhed i arbejdet med fiktion
Denne lille video forklarer, i hvilken forstand arbejdet med fiktionsværker har et virkelighedsmateriale (empiri) og relaterer sig til kriterier for sandhed.
Hvad er videnskab og hvordan får jeg det med i min SRP
Denne film er et forsøg på at forklare, hvorfor der skal metoder og videnskabsteori med i en SRP-eksamen, og samtidig hvad der skal til for at det er gjort fornuftigt.
Videnskabsetik
Denne film handler om de mål, al videnskab har, og hvilke fristelser, der kan være til at snyde på vægten. Kapitel 9
Humanvidenskaber
Hermeneutik
I denne video bliver du gennem et konkret eksempel introduceret til nogle grundbegreber i hermeneutikken, som er en overordnet klarlæggelse af forståelsens forudsætninger samt hvad der sker, og hvad vi gør, når vi arbejder i humanistiske fag.
Historie
Denne film handler om historiefaget, herunder om historie er et særligt humanistisk fag og hvorfor.
Dansk og fremmedsprog
Denne video tager udgangspunkt i det hermeneutiske samspil mellem analyse og fortolkning og introducerer på et generelt niveau til danskfaglig metode indenfor litteratur, sprog og medier. Du kan bruge de samme metoder i fremmedsprogene, men her gør sig nogle særlige forhold gældende, som også bliver belyst.
Oldtidskundskab
Denne film handler stort set ikke om oldtidskundskab, men mere om den vinkel på hermeneutik, der nemt kan forklares ud fra oldtidskundskab - horisonter og deres sammensmeltning i et kulturmøde.
Matematik
Matematik
I denne video præsenteres du for en central skelnen mellem "ren" matematik, hvor man bruger den aksiomatisk deduktive metode, og "anvendt" matematik, hvor man anvender matematiske resultater til at beskrive fænomener i verden.
Naturvidenskaber
Naturvidenskabelig metode: Deduktion, induktion, abduktion (MHA)
I denne video præsenteres begrundelsesformerne deduktion, induktion og abduktion. Med andre ord, hvordan kan ny viden begrundes? Kapitel 3
Hypotetisk-deduktiv metode (MHA)
I denne video præsenteres Hypotetisk-deduktiv metode, der giver et bud på en måde hvor viden både begrundes rationelt og empirisk. Kapitel 3. Det vil være en god idé at have set del 1 først.
Forklaringstyper
Der findes mange måder at forklare sammenhænge på og de er ikke alle lige gode. I denne video præsenteres hhv. årsags- og funktionalistisk forklaring, som ofte bruges indenfor naturvidenskab. Kapitel 4
Naturvidenskab - metoder
Når vi opnår ny videnskabelig viden, er det vigtigt at der er brugt metoder der er anerkendte. I denne video gennemgås en rækker metoder, som du måske bruger i forbindelse med din SRP. Kapitel 6
Samfundsvidenskab
Samfundsfaglig metode
Denne film handler om samfundsvidenskabens placering mellem naturvidenskab og humaniora. Hvordan har denne placering formet de samfundsfaglige metoder, som du helt sikkert allerede kender?