Spring til indhold

Samfundsfag - synopsis

Synopsen skal give overblik og angive hovedpunkterne i det arbejde der er gået forud for synopsen. Derfor kommer en synopsis til at fungere som disposition for en præsentation. Synopsen skal indeholde arbejdets omdrejningspunkter, dvs:

  • de vigtigste spørgsmål og problemsillinger
  • eventuelle påstande eller formodninger (hypoteser)
  • de væsentlige pointer og konklusioner.

Ved gennemgangen af synopsis vil der blive taget udgangspunkt i de fire F’er. Fokus, færdigheder, faglighed og formidling.

Fokus

  • tydelig opgavestruktur med indledning, fremstillingsafsnit og konklusion
  • tydelig progression ved hjælp af nøgleordene redegørelse, undersøgelse og diskussion
  • tydelige faglig anvendelse af begreber og teori fra samfundsfag
  • Selve synopsen er illustreret i timeglassets snævre del, hvor du har samlet hele dit analytiske arbejde i en kortere præsentation

Færdigheder

  • der skal problematiseres omkring et emne og senere opstilles problemstillinger
  • problemstilingerne skal afspejle, at man mestrer de forskellige taksonomiske niveauer (redegørelse, undersøgelse og diskussion)
  • færdighederne kommer til udtryk i den øverste del af timegalsset.

Faglighed

  • Fagligheden skal være tilstede gennem hele synopsen, gennem de begreber og den teori man vælger at bruge til at bearbejde sit emne med.
  • Fagligheden skal komme til udtryk gennem hele timeglasset, i den øverste del af timeglasset, hvor fagligheden (begreber og teori) kommer frem i problemstillingerne. I den snævre del af timeglasset, hvor fagligheden bruges aktivt til at besvarelse af problemstilingerne. Til sidst i timeglasset skal der også være faglighed i fremlæggelse og evt. dialog omkring synopsen.

Formidling

  • Synopsen som skriftligt produkt kan ikke stå alene
  • Forbered den mundtlige fremlæggelse
  • Formidlingen er den nederste del af timeglasset, hvor indholdet af selve synopsen bredes ud.