Synopsen skal give overblik og angive hovedpunkterne i det arbejde der er gået forud for synopsen. Derfor kommer en synopsis til at fungere som disposition for en præsentation. Synopsen skal indeholde arbejdets omdrejningspunkter, dvs:
- de vigtigste spørgsmål og problemsillinger
- eventuelle påstande eller formodninger (hypoteser)
- de væsentlige pointer og konklusioner.
Ved gennemgangen af synopsis vil der blive taget udgangspunkt i de fire F’er. Fokus, færdigheder, faglighed og formidling.
Fokus
- tydelig opgavestruktur med indledning, fremstillingsafsnit og konklusion
- tydelig progression ved hjælp af nøgleordene redegørelse, undersøgelse og diskussion
- tydelige faglig anvendelse af begreber og teori fra samfundsfag
- Selve synopsen er illustreret i timeglassets snævre del, hvor du har samlet hele dit analytiske arbejde i en kortere præsentation
Færdigheder
- der skal problematiseres omkring et emne og senere opstilles problemstillinger
- problemstilingerne skal afspejle, at man mestrer de forskellige taksonomiske niveauer (redegørelse, undersøgelse og diskussion)
- færdighederne kommer til udtryk i den øverste del af timegalsset.
Faglighed
- Fagligheden skal være tilstede gennem hele synopsen, gennem de begreber og den teori man vælger at bruge til at bearbejde sit emne med.
- Fagligheden skal komme til udtryk gennem hele timeglasset, i den øverste del af timeglasset, hvor fagligheden (begreber og teori) kommer frem i problemstillingerne. I den snævre del af timeglasset, hvor fagligheden bruges aktivt til at besvarelse af problemstilingerne. Til sidst i timeglasset skal der også være faglighed i fremlæggelse og evt. dialog omkring synopsen.
Formidling
- Synopsen som skriftligt produkt kan ikke stå alene
- Forbered den mundtlige fremlæggelse
- Formidlingen er den nederste del af timeglasset, hvor indholdet af selve synopsen bredes ud.